Penyelidik sedang membangunkan kanta lensa lekap yang memiliki teleskop kecil untuk meningkatkan keupayaan penglihatan manusia sama ada b...

11:04 AM by Unknown

Penyelidik sedang membangunkan kanta lensa lekap yang memiliki teleskop kecil untuk meningkatkan keupayaan penglihatan manusia sama ada bagi zoom lebih dekat atau jauh menggunakan kawalan mata.

Inovasi kanta lensa lekap senipis 1.55 milimeter (mm) itu direka sangat nipis untuk memuatkan teleskop pantulan yang boleh diaktifkan apabila pengguna mengenyit mata.

Teknologi itu diperkenalkan kali pertama pada 2013 dan sejak itu ia dipertingkat hingga prototaipnya diperkenalkan semula oleh Eric Tremblay daripada Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, Switzerland ketika persidangan tahunan American Association for the Advancement of Science (AAAS) di California.

Kanta lensa lekap itu hanya akan bertindak balas apabila pengguna mengenyit mata, bukannya kerdipan mata sekali gus memudahkan kawalannya daripada penglihatan normal kepada pandangan zoom atau sebaliknya.

Pengguna hanya perlu mengenyit mata kanan untuk aktifkan teleskop dan zoom bagi membesarkan objek jauh, manakala kenyitan mata sebelah kiri pula untuk mengembalikan pandangan kepada penglihatan normal.

Peranti mikro itu itu mampu mencapai pembesaran zoom objek sebanyak 2.8 kali ganda lebih besar bermakna ia mampu membantu pesakit AMD (penglihatan kabur disebabkan faktor usia) membaca dan mengenali wajah atau objek yang berada lebih jauh. - AFP